MALTA
Podsumowanie dnia pierwszego.
Intensywny trening z zakresu prezentacji multimedialnych.
Analiza danych źródłowych uzyskanych z badań na temat zastosowania technologii informacyjnych w trakcie zajęć szkolnych (obszar badawczy: USA). Dyskusja na temat skuteczności technologii informacyjnych w procesie nauczania oraz możliwości ich implementacji na grunt szkoły państwowej. Porównanie prezentacji typu Power Point oraz Prezi. Omówienie głównych filarów prawidłowej prezentacji typu Power Point oraz Prezi , a także zwykle popełnianych błędów. Zadania praktyczne: samodzielne wykonanie prezentacji na bazie uzyskanej wiedzy oraz ocena utworzonych prac pozostałych uczestników pod nadzorem prowadzącego.
Podsumowanie dnia drugiego.
W pierwszej części zajęć umówiliśmy konieczność świadomej ewaluacji własnej wiedzy dokonywanej przez uczniów. Kolejno zostaliśmy wprowadzeni w zestaw narzędzi online temu służących. W ramach ćwiczeń praktycznych utworzyliśmy quizy online przy pomocy aplikacji Socrative oraz w wersji pdf. Przeanalizowaliśmy uzyskane wyniki dzięki narzędziom oceny zawartych w aplikacji. Następnym elementem szkolenia była aplikacja HP Reveal, której celem jest dostarczenie informacji multimedialnych z wybranych obszarów wiedzy. Podsumowaniem były ćwiczenia praktyczne.
Podsumowanie dnia trzeciego.
Celem dzisiejszych zajęć było zgromadzenie materiału autorskiego w terenie do zastosowania w poznanych narzędziach. Nasza grupa zebrała pomoce turystyczne typu mapy i ulotki, robiła zdjęcia oraz nagrywała filmy. Dzień niezwykle wyczerpujący pod względem fizycznym.
Podsumowanie dnia czwartego.
W pierwszej części zajęć zostaliśmy zapoznaniem ze środowiskiem aplikacji Kahoot oraz Quizlet. Wykonaliśmy szereg ćwiczeń praktycznych z pozycji studenta mając możliwość omówić mocne i słabe strony każdej propozycji. Wskazaliśmy jaki obszar wiedzy i umiejętności zostanie najlepiej utrwalony przy wykorzystaniu danej aplikacji. Kolejno tworzyliśmy materiały i pomoce dydaktyczne pod kierunkiem wykładowcy, a następnie samodzielnie. Efektem finalnym była prezentacja naszej pracy.
Podsumowanie dnia piątego- ostatniego.
Omówienie zasadności wykorzystywania nagrań wideo na lekcji.
Przedstawienie aplikacji umożliwiającej tworzenie nagrań oraz edycję gotowych rozwiązań.
Przedstawienie elektronicznych baz materiałów filmowych (m.in. youtube, khan academy i in.).
Tworzenie nagrań z wykorzystaniem aplikacji EDpuzzle.
Wykorzystanie nagrań EDpuzzle do przygotowania zadań sprawdzających wiedzę.
Omówienie pozostałych użytecznych programów wspomagających proces nauczania.
Przedstawienie prac i podsumowanie zajęć.
PORTUGALIA
Pierwszy dzień kursu Sesimbra, Portugalia, 23.04.2018r.
Dzień zaczął się bardzo wcześnie. Po długiej nocy w podróży wstałyśmy o 6.30, dzień zapowiadał się pochmurny, ale bardzo ciepły dla nas mieszkańców środkowej Europy, Portugalczycy odczuwają temperaturę inaczej. Różnicę kulturowe widać na poniższym obrazku.
Już o 9.15 zaczął się intensywny dzień pracy, spotkaliśmy się międzynarodową grupą w sali konferencyjnej. Każdy prezentował się, podając informacje o sobie i o kraju, z którego pochodzi i o organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami. Furorę zrobiły polskie michałki i ciasteczka, które na te okazję upiekłyśmy. Prezentowały się grupy z Polski, Litwy, Włoch, Portugalii, Niemiec, Irlandii i Serbii.
Drugą część dzisiejszego dnia wypełnił wykład Profesora z Uniwersytetu w Lizbonie o edukacji osób niesłyszących, niewidomych i głuchoniewidomych. Bardzo ciekawa część wykładu stanowiły ćwiczenia. Mogliśmy przekonać się jak trudna jest komunikacja i orientacja w świecie osób z tymi dysfunkcjami.
A to jeszcze nie koniec wrażeń na dzisiejszy dzień…
Plusy na dzień dzisiejszy: międzynarodowa wymiana doświadczeń, wspaniała portugalska kuchnia, niesamowita atmosfera pomiędzy uczestnikami kursu, gościnność, piękne widoki, ładny hotel, zastosowanie w praktyce języka angielskiego, żywa konwersacja.
Minusy: po trudach podróży dzień bardzo intensywnej pracy, BRAK CZASU NA REGENERACJĘ.
Drugi dzień kursu 24.04.2018r.
To już nasz drugi dzień kursu. Dzisiaj już o 9.00 wyjechaliśmy z hotelu autobusem do portugalskiej szkoły. Droga była dość daleka ( ok. 1 godziny), ale przyjemnie było podziwiać widoki z okna.
Na miejscu przywitali nas nauczyciele i dyrekcja szkoły. Zostaliśmy oprowadzeni po salach, mogliśmy zobaczyć sale do terapii i zwykłe klasy. Szkoła była bardzo duża, ponieważ uczy się w niej ok. 1000 uczniów, część z nich to imigranci pochodzący z Afryki i kolonii portugalskich.
W szkole są klasy, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami i oddziały specjalne, dla uczniów z autyzmem lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Nauczyciel, który nas oprowadzał zajmował się nowoczesnymi technologiami, wspierającymi uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Było to dla nas bardzo ciekawe, co mówił, ponieważ jego praca polegała na zamawianiu sprzętu np.: laptopa, tabletu, specjalnej maszyny do pisania dla uczniów, którzy tego potrzebują. W osłupienie wprawiło nas wyposażenie sali do muzyki( profesjonalny sprzęt do nagrywania muzyki) służące uczniom, którzy maja problemy szkolne wynikające z ich zachowania, mogą tam pokazać swoje talenty, a jak wiadomo muzyka łagodzi obyczaje. W szkole panowała bardzo miła atmosfera, między nauczycielami a uczniami. A najbardziej zaskoczył nas brak dyżurów na przerwach. W szkole były dwie stołówki, jedna gdzie można zjeść śniadanie, druga na obiady. Połowa uczniów nie płaci za jedzenie ze względu na trudną sytuację materialną, ale pełny posiłek kosztuje ok 1-2 euro.
Kolejnym punktem dnia było wspólne spotkanie wszystkich uczestników kursów w restauracji w Setubal, gdzie mogliśmy zakosztować tradycyjnych potraw kuchni portugalskiej i trenować swój język angielski wymieniając się uwagami z przyjaciółmi z innych krajów europejskich.
Po drodze do hotelu zwiedziliśmy zamek w Sesimbrze.
Jest właśnie godzina 16.45 a my dotarliśmy z powrotem do hotelu. Korzystamy zatem z pięknej pogody i idziemy zrelaksować się na plażę. Wczorajszy dzień był tak intensywny, że zabrakło na to czasu…
Plusy dzisiejszego dnia: wizyta w szkole, praktyczna wiedza, otwartość portugalskich nauczycieli, kontakt z żywym językiem, wymiana doświadczeń, pyszna kuchnia, fantastyczna pogoda i wyjątkowo zgrana i bardzo sympatyczna grupa z naszego kursu.
Minusy: daleka droga autobusem bez klimatyzacji.
Trzeci dzień kursu 25.04.2018r.
Jest godzina 22.38, a my dopiero wróciłyśmy z długiej podróży po przepięknych i niezwykłych zakątkach Portugalii. Zatem siadamy do napisania raportu, żeby zdążyć przed północą.
Dziś był bardzo ważny dzień – Dio di Liberdade. Zaczął się o godzinie 00.00, ponieważ wtedy w powietrze wystrzeliły fajerwerki na pamiątkę wydarzenia z 1974r., wtedy w Portugalii doszło do wojskowego zamachu stanu (tzw. rewolucji goździków), w wyniku którego został obalony dyktator Marcelo Ceatano. Podczas wczorajszego zwiedzania szkoły mogliśmy zobaczyć na drzwiach klas naklejone goździki, które symbolizują to wydarzenie.
Jak zwykle wstałyśmy bardzo wcześnie, by zdążyć na śniadanie przed pierwszą częścią kursu. Śniadanie to nie tylko strawa dla ciała jak się okazało. Dosiadłyśmy się do stolika naszej koleżanki z kursu, która jest Niemką i ze względu na datę dzisiejszego dnia i święto w Portugalii, które jest również końcem epoki faszyzmu w Portugalii zaczęłyśmy rozmowę na temat stosunku Niemców do II wojny światowej i holocaustu. Interesowało nas jak Niemcy czują się, gdy rozmawia się na te tematy. Okazało się, że nasza koleżanka uczy historii i nie jest to dla niej temat tabu, przeciwnie uważa, ze należy o tym mówić, by historia nigdy się nie powtórzyła. Sama przyznała, że nie może oglądać ani czytać o okrucieństwach obozów koncentracyjnych, ponieważ nie jest w stanie znieść ogromu cierpienia tych ludzi.
Zajęcia rozpoczęły się punktualnie o 9.15 wykładem o uczniach z autyzmem lub zespołem Aspergera. Mogliśmy przekonać się jak trudne są zadania dla uczniów z dysfunkcjami, jeśli mają zaburzenia uwagi, czucia, percepcji na sobie samych, ponieważ wykonywaliśmy ćwiczenia z zawiązanymi oczami i słuchaliśmy poleceń w języku angielskim osoby prowadzącej.
Po przerwie na kawę mieliśmy zajęcia ( wykłady i ćwiczenia) o nowych technologiach, które wspomagają terapię językową uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zajęcia pokazały w jak różny sposób można wykorzystać programy komputerowe i internet w pracy z dzieckiem z dysfunkcjami. Dowiedzieliśmy również w jaki sposób wykorzystać nowoczesne technologie w edukacji włączającej, w nowoczesnej edukacji, kiedy nauczyciel nie uczy, ale jego rolą jest koordynacja pracy zespołów uczniowskich, które same muszą dochodzić do wiedzy.
Po wyczerpujących wykładach pojechaliśmy wszyscy na wycieczkę do bardzo ładnego i starego miasta – Sintra. Miasto jest wpisane na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, urokliwe wąskie uliczki, zamki, pałace, piękne widoki na ocean i wszystko to zaledwie 25 kilometrów od Lizbony.
Następnym punktem naszego dzisiejszego programu było udanie się do ROCA CAPE najbardziej wysuniętego na zachód punktu Europy. Warto tu przyjechać, by poczuć niesamowity wiatr we włosach, świeży oddech oceanu i zobaczyć przepiękny krajobraz i urokliwą przyrodę tego miejsca.
Plusy: ciekawe rozmowy, bogaty program, życzliwość, smaczne regionalne jedzenie (dużo pysznych ryb), opieka koordynatora, który we wsztskim pomaga, mimo dużej grupy kursantów.
Minusy: brak czasu wolnego na realizację obowiązków np. pisania raportu:), nieoczekiwane zmiany planu kursu ( dzisiejsze święto spowodowało, że nie działał Instytut Helen Keller, może uda się odwiedzić go w piątek), permanentne zmęczenie, brak czasu na wyspanie się.
Czwarty dzień kursu 26.04.2018r.
Konkluzja na dzisiejszy dzień jest jedna: w Portugalii dzień się nie kończy… czas powrotu 1.02 czasu portugalskiego, w Polsce jest 2.02, a rano trzeba wcześnie wstać na zajęcia. Mamy siły tylko na streszczenie w punktach:
1. Wizyta w instytucie CREF w Cerizizimbrze
2. Zwiedzanie warsztatów przygotowujących do pracy dorosłe osoby z niepełnosprawnością: parzenie kawy, pieczenie, prace stolarskie i ślusarskie.
3. Wykłady o systemie edukacji w Portugalii i efektach pracy programem TEACCH
4. Wizyta w szkole w Cerzizzimbrze.
5. Zwiedzanie Lizbony.
6. Poznanie tradycyjnej muzyki portugalskiej- biesiadowanie przy muzyce FADO.
Plusy: miła atmosfera, bogata kultura Portugalii, wymiana doświadczeń, pomysły na dalsza współprace pomiędzy uczestnikami kursu ( Litwa, Polska, Serbia)
Minusy: zmęczenie do kwadratu, brak przewodnika po Lizbonie, niedostateczna umiejętność komunikacji w języku angielskim pracowników warsztatów i szkoły.
BELGIA
Dzień 1 – 23.04.18
– zapoznanie z uczestnikami kursu,
– wprowadzenie w tematykę zajęć,
– zdefiniowanie pojęcia wczesnej rezygnacji z nauki w różnych aspektach,
– przedstawienie statystyk dotyczących w/w zagadnienia w Unii Europejskiej,
– poznanie różnych powodów wczesnej rezygnacji z nauki,
– burza mózgów na temat oczekiwań uczniów wobec szeroko pojętej edukacji;
Zalety:
– profesjonalne przygotowanie prowadzącej kurs,
– poznanie różnych spostrzeżeń nauczycieli z innych krajów,
– przyjazna atmosfera,
– urozmaicona forma prowadzenia zajęć.
Wady: brak
Dzień 2 – 24.04.18
– powtórzenie zagadnień z poprzedniego dnia tj. definicji, statystyk oraz oczekiwań uczniów wobec edukacji,
– pogłębienie tematu prewencji ESL,
– wymienienie poglądów na temat pozycji nauczyciela w różnych krajach UE.
Zalety:
– interesująca forma prowadzenia zajęć,
– przedstawienie prezentacji w pełni wyczerpującej zagadnienie,
– możliwość rozmowy z różnymi Europejczykami na tematy dotyczące wszelkich aspektów edukacji
Wady: brak
Dzień 3 – 25.04.18
– oglądanie prezentacji i filmów o systemie edukacji oraz miastach i krajach, z których pochodzą uczestnicy kursu, tj. Islandii, Hiszpanii i Rumunii,
– zapoznanie pozostałych słuchaczy kursu z wiadomościami na temat Polski, Siemianowic Śląskich, systemu edukacji oraz naszej szkoły
– międzynarodowa wymiana doświadczeń zawodowych, porównanie sytuacji nauczycieli
w różnych krajach
– zwrócenie uwagi na zależność pomiędzy narodowością, regionem i warunkami ekonomicznymi a wczesną rezygnacją z nauki,
– wyciągnięcie wniosku, iż w krajach o wyższym statusie materialnym, pozycja nauczyciela jest zdecydowanie bardziej doceniana i szanowana przez społeczeństwo,
– wyrażenie uznania przez pozostałych kursantów dla wykształcenia oraz specjalistycznych kwalifikacji nauczycieli w Polsce, a także ich zaangażowania w naukę, wychowanie
i integrację uczniów oraz czasu, jaki poświęcają na organizację dzieciom pozalekcyjnych atrakcji, tj. festyny, kiermasze, przedstawienia teatralne, konkursy, wycieczki, wyjazdy na zieloną szkołę, kółka zainteresowań itp.
– docenienie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w SP 20,
– dokonanie analizy SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats), czyli zestawienie mocnych i słabych stron edukacji oraz płynących z nich możliwości i zagrożeń
ESL w różnych krajach UE;
Zalety:
– zdobycie różnorodnej wiedzy na temat pracy nauczyciela i systemów edukacji w krajach Unii Europejskiej,
- doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim,
- ciekawa, międzynarodowa wymiana opinii i wyciągnięcie interesujących wniosków.
Dzień 4 – 26.04.18
– pogłębienie problemu ESL,
– przedstawienie różnorodnych teorii psychologicznych na temat ludzkich potrzeb,
– praca w grupach nad zagadnieniem ESL:
- analiza sytuacji uczniów przedwcześnie opuszczających szkołę, zwrócenie uwagi na główne przyczyny zjawiska,
- próba rozwiązania problemu w oparciu o analizę indywidualnych przypadków,
– rozpatrywanie zagadnienia problemów w nauce wynikających z różnych sytuacji życiowych.
Zalety:
– poznanie nowych sposobów dokonywania analizy przypadków,
– wzbogacenie warsztatu pracy o ciekawe ćwiczenia praktyczne,
- wymiana międzynarodowych doświadczeń.
Dzień 5 – 27.04.18
– przedstawienie wyników badań naukowych na temat wpływu różnych czynników na ESL,
– „Jaki powinien być współczesny nauczyciel” – burza mózgów w kontekście ESL,
– wymiana doświadczeń na temat uczniów z problemami w różnych krajach i sposobów ich rozwiązywania,
- podanie literatury traktującej o tematyce ESL,
- przedstawienie projektów i metod zapobiegania ESL.
Zalety:
– poznanie opinii uczestników na temat problemu ESL w ich placówkach,
– poznanie metod i sposobów zapobiegania im.
Dzień 6 – 28. 04.18
– podsumowanie wiedzy zdobytej na kursie,
– wręczenie certyfikatów uczestnikom.
Włochy, Florencja
„Art. as therapy: self-expresion and special needs in art education”
18 czerwca 2018 Poniedziałek
Zajęcia związane z poznawaniem grupy, prezentowaniem się.
Prowadzący omawia program kursu.
Jest nas dziewięcioro: Czeszka, trzy nauczycielki z Finlandii, troje Niemców i my (2) z Polski.
Na początek trochę ruchu Potem rozpoczynamy gry pamięciowe dotyczące poszczególnych uczestników szkolenia.
Następnie przedstawiamy swoje szkoły i nasze doświadczenia zawodowe związane z tematyką kursu. Są to przygotowane wcześniej prezentacje, rysunki lub materiały dostępne w internecie i komentowane przez nauczycieli.
Dodatkową atrakcję stanowią słodycze z Polski, foldery z Niemiec i gadżety z Finlandii.
Grupa się polubiła. Uczestnicy są otwarci na nawiązywanie nowych kontaktów i wymianę doświadczeń.
19 czerwca 2018 Wtorek
Głównie zajmujemy się fotografią. Robimy zdjęcia, omawiamy je pod kątem auto ekspresji w parach i zespołowo. Tworzymy tzw. rysunek intuicyjny. Omawiamy jego znaczenie.
Zastanawiamy się nad rolą uczucia w sztuce.
Zajęcia pasywne. Niewiele się dzieje. Głownie dyskutujemy.
Po południu ( w ramach kursu) zwiedzanie miasta z przewodnikiem: odwiedzamy miejsca mało znane typowym turystom, które są świadectwem najstarszej historii miasta.
20 czerwca 2018 Środa
Zajęcia poza szkołą. Udajemy się na Wzgórze Michała Anioła, by tam podziwiać piękno różanego ogrodu (sztuka w środowisku naturalnym).
Po powrocie gra językowa związana z tworzeniem nowych znaczeń i kreowaniem opowieści.
21 czerwca 2018 Czwartek
Wychodzimy do biblioteki, by zobaczyć jedno z atrakcyjnych kulturowo miejsc, gdzie tradycja łączy się z nowoczesnością. Następnie udajemy się do centrum Starego Miasta, by szukać „wzorów” w sztuce.
W drugiej części zajęć omawiamy wzory w sztuce. Tworzymy kolaże. Niektórzy, bardziej uzdolnienie artystycznie, tworzą małe arcydzieła.
Po południu kolejne wyjście z przewodnikiem, który opowiada o zabytkach Florencji. Przewodnik, nauczyciel języka włoskiego, uraczył nas wieloma językowymi ciekawostkami związanymi z historią możnych rodów włoskich zamieszkujących Florencję i jej okolice.
22 czerwca 2018 Piątek
Oglądamy filmy i prezentacje dotyczące nowoczesnych form sztuki i artystycznego wyrazu.
Rozmawiamy o roli sztuki, o potrzebach i umiejętnościach nauczycieli wykorzystujących sztukę w swojej pracy.
Ostatnią częścią zajęć jest wspólne zdjęcie i wręczenie certyfikatów uczestnictwa w szkoleniu.
23 czerwca 2018 Sobota
Całodzienna wycieczka po okolicy: podziwianie pięknych krajobrazów i architektury regionu Toskania.
Odwiedziliśmy urokliwe miasteczko San Gimignano, wzięliśmy udział w degustacji win i włoskich potraw w winiarni Chianti, zajrzeliśmy do Sieny, po której oprowadziła nas lokalna przewodniczka.
Dzień upłynął niezwykle intensywnie.
Poza kursem, ale też korzystając z pomocy pracowników instytucji goszczącej, „zdobyłyśmy” bilety do najsłynniejszego Muzeum Uffizi, by w jego wnętrzu delektować się najwyższej klasy sztuką. Wstąpiłyśmy również do Accademia Gallery – zresztą w tym samym celu.
Jedno popołudnie poświęciłyśmy na zwiedzanie okolicy. We własnym zakresie odwiedziłyśmy Pizę, aby tam, jak niemal każdy turysta, podtrzymać przez chwilę Krzywą Wieżę. A następnie, schłodziwszy się w Morzu Tyrreńskim, zrelaksowane powróciłyśmy do Florencji.
To był udany tydzień 🙂
MALTA II
Dzień 1
Temperatura o poranku 27 stopni, na szczęście jednak autobus klimatyzowany więc pełne zapału ruszamy do szkoły Future Focus mieszczącej się w mieście Floriana, aby zdobyć nowe doświadczenia. Tutaj zapoznajemy się z uczestniczkami kursu, które okazują się być Niemkami. Przełamujemy lody i zapoznajemy się z systemem edukacji maltańskiej i niemieckiej – i tu uwaga! Nasza szkoła wypada całkiem nieźle:)

DZIEŃ DRUGI
Dzień drugi rozpoczęłyśmy zajęciami w plenerze. Zgodnie z głównym nurtem naszego kursu , tj. ” Sztuka w nauczaniu języka” miałyśmy okazję podziwiać wielką sztukę, zwiedzając stolicę Malty, a w niej katedrę z obrazami Carravaggia. Po powrocie do szkoły, podczas zajęć praktycznych, miałyśmy możliwość przełożenia teorii na praktykę, czyli połączenia nauki języka ze sztuką każdego formatu.
P.S. Po powrocie do domu możemy spać spokojnie, gdyż czuwa nad nami oficer policji Jackie, u której mieszkamy:)

DZIEŃ 3
Kolejny dzień szkolenia rozpoczął się wizytą w manufakturze ceramiki ALCA. Prowadzący zajęcia przedstawili sposoby pracy z gliną i przełożenia tego działania na naukę języka, szczególnie uczniów z dysfunkcjami. Miałyśmy okazję samodzielnie stworzyć arcydzieła z gliny- po powrocie zorganizujemy aukcję:). P południu, gdy wróciłyśmy do szkoły Future Focus wymieniłyśmy się doświadczeniami w zakresie wykorzystania sztuki w nauczaniu języka obcego.








Dzień 4Dzisiejszy dzień spędziliśmy w szkole Newark w mieście Sliema. Jest to międzynarodowa szkoła dla dzieci z całego świata, które często trafiają tam z innych krajów nie znając nawet jednego słowa w języku angielskim a nauczyciele uzyskują bardzo dobre efekty ucząc ich języka poprzez m.in. sztukę. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, szkoda tylko, że nie miałyśmy okazji zobaczyć tego w praktyce, gdyż dzieci mają jeszcze wakacje…:) Do szkoły wracają dopiero 24 września, co oznacza, że mają 3 miesiące wakacji!!! My też tak chcemy:)




To ostatni dzień naszego kursu. Wykorzystałyśmy go na podsumowanie zdobytej wiedzy oraz wymianę doświadczeń z innymi uczestniczkami. Miałyśmy również okazję podziwiać wspaniałą kulturę Malty. Było to dla nas ciekawe doświadczenie i zdobytą wiedzę na pewno wykorzystamy w naszej pracy:)Do zobaczenia



