Doradca zawodowy

Strona poświęcona istotnym zagadnieniom doradztwa zawodowego w SP 20

 

Rozporządzenie MEN w sprawie doradztwa zawodowego

 

 

Doradca zawodowy

Ewa Boryca

Godziny pracy

środa – 11.00 – 17.00

czwartek – 12.00 – 16.00

 

Zapraszam wszystkich uczniów, którzy nie wiedzą jaką szkołę średnią wybrać, ani jaki zawód wykonywać w przyszłości oraz rodziców, którzy zastanawiają się na tym jak wesprzeć swoje pociechy w planowaniu  przyszłość edukacyjno-zawodowej, tak aby osiągnęły sukces!

Rolą doradcy zawodowego w szkole jest przygotowanie i wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych, które w praktyce przekładają się na wybór zawodu, prowadzącej do niego ścieżki kształcenia, planowanie, rozwój i zarządzanie karierą zawodową.

 

Cele działania doradcy zawodowego:

  1. Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjno – zawodowej.
  2. Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej.
  3. Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
  4. Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych.
  5. Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia.

 

Aby umówić się na spotkanie indywidualne proszę o kontakt

przez dziennik elektroniczny Vulcan

lub mailem
e.bo@o2.pl

 

 

 

Jakie są zadania WSDZ

  • zapoznawanie uczniów z koncepcją uczenia się przez całe życie i rynkiem edukacyjnym,
  • wspieranie ich w poznawaniu świata zawodów i rynku pracy,
  • inspirowanie do dokonywania samooceny i poznawania własnych zasobów,
  • udzielanie pomocy w nabywaniu umiejętności planowania i podejmowania decyzji związanych z dalszą ścieżką edukacyjną i zawodową.

Przykłady działań kierowanych do uczniów

  • konsultacje indywidualne, porady, udzielanie wskazówek,
  • zajęcia grupowe realizujące treści programowe dla klas I-III, IV-VI, VII-VIII związanych tematycznie z obszarami: poznawanie siebie i własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych: kl. I–VI – prowadzenie orientacji zawodowej, kl. VII – 10 godzin lekcyjnych, kl. VIII – 10 godzin lekcyjnych, kl. VII i VIII –  realizacja zagadnień doradztwa zawodowego podczas lekcji wychowawczych – minimum 5 godzin,
  • udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego,
  • praca z informatorami o zawodach,
  • spotkania z pracodawcami, absolwentami szkoły,
  • projekcje filmów o zawodach, 
  • tworzenie kół zainteresowań,
  • organizacja konkursów zawodoznawczych,
  • wizyty zawodoznawcze,
  • udział w targach edukacyjnych,
  • umieszczanie informacji edukacyjno-zawodowych, np. na stronie internetowej lub szkolnej stronie Facebooka.

Przykłady działań kierowanych do rodziców/opiekunów prawnych

  • systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach,
  • organizowanie spotkań doradczych,
  • udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego.

Przykłady działań kierowanych do nauczycieli

  • uświadamianie nauczycielom konieczności realizowania programu WSDZ na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
  • umożliwianie udziału w projektach, kursach i szkoleniach związanych z obszarem doradztwa zawodowego wymiana doświadczeń, baza wiedzy,
  • organizowanie lekcji otwartych.

Jakie metody pracy zastosować

W poradnictwie indywidualnym metody stosowane w pracy doradczej to m.in.:

  • konsultacje i porady indywidualne,
  • diagnoza zainteresowań, mocnych stron.

W poradnictwie grupowym stosowane metody w pracy doradczej to m.in.:

  • burza mózgów, dyskusja, pogadanki,
  • metody testowe jak np. ankiety,
  • metoda dramy: inscenizacje i odgrywanie ról,
  • metody audiowizualne: filmy, prezentacje multimedialne,
  • treningi umiejętności społecznych,
  • gry symulacyjne i zabawy,
  • zajęcia plastyczne.

Sojusznicy i sieci współpracy

  • poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
  • biblioteka pedagogiczna,
  • ośrodek doskonalenia nauczyciel,
  • centrum kształcenia praktycznego (CKP),
  • kuratorium oświaty, organ prowadzący,
  • urząd pracy,
  • cechy rzemiosł różnych i przedsiębiorczości, izby rzemieślnicze,
  • ochotnicze hufce pracy (OHP),
  • pracodawcy, przedsiębiorcy,
  • organizacje pozarządowe,
  • ośrodki kultury.

Korzyści i przewidywane rezultaty wynikające z działań WSDZ – dla uczniów

  • nabywają kompetencje niezbędne do rozpoznawania własnych predyspozycji zawodowych,
  • potrafią dokonać samooceny, określając swoje mocne strony i zainteresowania, a także uzdolnienia i kompetencje (klasy IV-VI) i własne zasoby (klasy VII-VIII),
  • poznają, czym jest rynek pracy i świat zawodów, wymieniają różne grupy zawodów i podają czynniki wpływające na wybory zawodowe (klasy IV-VI), a także wyjaśniają trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy i potrafią dokonać autoprezentacji (klasy VII-VIII),
  • poznają zasady rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych (klasy VII-VIII),
  • uzasadniają potrzebę uczenia się przez całe życie, wskazują sposoby zdobywania wiedzy (klasy IV-VI) oraz określają strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej (klasy VII-VIII),
  • określają, kim chcieliby zostać, opowiadają o swoich planach edukacyjno-zawodowych (klasy IV-VI) oraz identyfikują osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej (klasy VII-VIII).

Jak monitorować i ewaluować WSDZ – przykłady

  • rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi oraz z uczniami
  • ocena współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym (np. ankiety dla pracodawców),
  • sprawozdania z pracy doradcy zawodowego/osoby realizującej orientację zawodową w klasach I-III,
  • bieżące wypełnianie przez wychowawców i nauczycieli ankiet z przeprowadzonych działań w klasach IV-VI,
  • ocena zajęć prowadzonych w klasach VII-VIII z doradztwa zawodowego.